LEGE Nr. 230 din 23 mai 2003: pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea vehiculelor rutiere si eliberarea cartii de identitate a acestora, in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din Romania
EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICATA IN MONITORUL OFICIAL NR. 370 din 30 mai 2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege. L E G E pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr.78/2000 privind omologarea vehiculelor
rutiere şi eliberarea cartii de identitate a acestora,in vederea
admiterii in circulatie pe drumurile publice din Romania Parlamentul
Romaniei adopta prezenta lege
Art.I.-
Se aproba Ordonanta Guvernului nr.78 din 24 august 2000 privind
omologarea vehiculelor rutiere si eliberarea cartii de identitate a
acestora,in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din
Romania,adoptata in temeiul art.1 lit.F pct.6 din Legea nr.125/2000
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,si publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei,Partea I,nr.412 din 30 august 2000,cu
urmatoarele modificari si completari:
1.Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
“Art.1.-Vehiculele rutiere pot fi inmatriculate pentru circulatia pe
drumurile publice din Romania numai dupa omologarea acestora de
catre Regia Autonoma Registrul Auto Roman ,denumita in continuare
R.A.R.,organism tehnic specializat al Ministerului Lucrarilor
Publice,Transporturilor si Locuintei.”
2.Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
“Art.2.-Pentru vehiculele rutiere supuse inmatricularii pentru
circulatia pe drumurile publice din Romania,documentul care atesta
omologarea este cartea de identitate a vehiculului,prevazuta cu
elemente de securizare,eliberata de R.A.R.”
3.Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:.
“Art.3.-
(1)Omologarea pentru circulatia pe drumurile publice este de tip sau
individuala,dupa cum urmeaza:
a)omologarea de tip reprezinta procedura prin care R.A.R.certifica
conformitatea unui anumit tip de vehicul rutier nou,
fabricat,importat sau introdus in tara,de regula,pentru
comercializare, cu cerintele prevazute in reglementarile si normele
tehnice specifice privind admiterea acestui tip in circulatie pe
drumurile publice din Romania;
b)omologarea individuala reprezinta procedura prin care R.A.R.atesta
ca un vehicul rutier fabricat,importat s au introdus in
tara,prezentat pentru omologare,respecta reglementarile si normele
tehnice privind admiterea acestuia in circulatie pe drumurile
publice din Romania.
(2)Pentru vehiculele rutiere,omologate de tip in una din tarile
Uniunii Europene,prezentate pentru omologare de tip i n Romania,in
conditiile alin.(1)lit.a),procedura de omologare cuprinde numai
certificarea conformitatii tipului de vehicul rutier prezentat cu
tipul de vehicul omologat in Uniunea Europeana,pe baza documentatiei
respective privind omologarea de tip existenta sau prezentata la
R.A.R.
(3)Prin vehicule rutiere noi,in sensul prezentei ordonante,se
intelege vehiculele rutiere fabricate,importate sau introduse in
tara,aflate inaintea primei inmatriculari.”
4.Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
“Art.4.-
(1)Omologarea individuala se efectueaza la cererea
detinatorului,persoana fizica sau juridica romana,persoana fizica
straina care are sau isi stabileste resedinta in Romania, pentru:
a)vehiculele rutiere noi,fabricate,importate sau introduse in
Romania,in numar de cel mult 10 bucati de acelasi tip,de catre
aceeasi persoana juridica sau fizica;
b)vehiculele rutiere la care ultima inmatriculare a fost
inregistrata in alta tara;
c)vehiculele rutiere construite din piese, echipamente si/sau
subansambluri detasate;
d)vehiculele rutiere inmatriculate in Romania, dar care au suferit
modificari constructive semnificative fata de varianta originala..
(2)Vehiculele rutiere omologate individual,de regula,nu pot face
obiectul comercializarii inainte de inmatriculare.”
5.Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
“Art.5.-
(1)Omologarea de tip si extinderea omologarii de tip se acorda de
catre R.A.R.
(2)Omologarea individuala se acorda de catre R.A.R.,prin
reprezentantele judetene sau a municipiului Bucuresti,dupa caz,in
functie de localitatea in care isi are domiciliul sau sediul
persoana care solicita omologarea.
(3)Vehiculele rutiere vor fi destinate comercializarii numai in
conditia existentei omologarii de tip,a extinderii omologarii de tip
sau a omologarii individuale,dupa caz,solicitate de constructorii
romani sau de reprezentantii autorizati ai acestora,de
reprezentantii autorizati ai constructorilor straini,precum si ai
importatorilor autorizati, persoane juridice romane.
(4)Extinderea omologarii de tip se acorda de R.A.R. pentru
vehiculele rutiere anterior omologate de tip,in Romania.
(5)Persoanele juridice care au obtinut omologarea de tip sau
extinderea omologarii de tip vor fi numite in continuare solicitanti
.”
6.Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
“Art.6.-Daca,in urma efectuarii procedurii de omologare de
tip,vehiculul rutier corespunde normelor tehnice de siguranta a
circulatiei si de protectie a mediului,precum si folosintei careia
ii este destinat sau,dupa caz,este conform cu tipul omologat in
Uniunea Europeana,R.A.R.elibereaza un certificat de omologare de tip
pentru circulatie,cu valabilitate nationala,continand descrierea
sumara a elementelor care caracterizeaza acest tip de vehicul.”
7.Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
“Art.7.-Solicitantul omologarii de tip sau, dupa caz, al extinderii
omologarii de tip pentru fiecare vehicul rutier comercializat va
furniza cumparatorului o copie a certificatului de omologare de tip
sau a extinderii omologarii de tip,pe care se va atesta
conformitatea vehiculului rutier livrat cu tipul omologat.” 8.
8.Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:.
“Art.8.-Eliberarea certificatelor de omologare internationala pentru
vehiculele rutiere si componentele acestora se face in conformitate
cu Acordul de la Geneva din 1958 privind adoptarea de prescriptii
tehnice uniforme aplicabile vehiculelor cu roti, echipamentelor si
componentelor ce pot fi montate sau utilizate pe vehicule cu roti,la
care Romania a aderat prin Decretul nr.371/1976. Ministerul
Lucrarilor Publice,Transporturilor si Locuintei si R.A.R.sunt
desemnate de Guvernul Romaniei,parte la Acordul din 1958,ca
departament administrativ si,respectiv,serviciu tehnic .”
9.Articolul 9 se abroga.
10.Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
“Art.10.-
(1)Cartea de identitate a vehiculului contine date despre vehicul si
proprietarii pe numele carora acesta a fost inmatriculat succesiv.
(2)Datele despre vehicul se inscriu de catre R.A.R.
(3)Datele despre proprietari se inscriu de catre autoritatea
competenta care efectueaza inmatricularea,potrivit legii.
(4)Autoritatea competenta care efectueaza inmatricularea inscrie
proprietarul vehiculului la rubrica “detinatori ”din cartea de
identitate a vehiculului.
(5)La instrainarea vehiculului,ultimul proprietar al acestuia are
obligatia de a transmite dobanditorului cartea de identitate a
vehiculului.”
11.Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
“Art.11.-Eliberarea cartii de identitate se face in urmatoarele
conditii:
a)in cazul omologarii invidivuale,precum si in cazul vehiculelor
rutiere deja inmatriculate in Romania,daca vehiculul poate fi
identificat,corespunde normelor tehnice de siguranta a
circulatiei,de protectie a mediului,precum si folosintei careia ii
este destinat;
b)in cazul omologarii de tip sau al extinderii omologarii de tip,in
baza documentului prevazut la art.7 si a verificarii conformitatii
vehiculului prezentat cu tipul omologat.”
12.Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:.
“Art.12.-
(1)Vehiculele rutiere care nu pot fi identificate de catre
R.A.R.datorita alterarii sau lipsei numerelor de identificare a
acestora,asa cum au fost ele prevazute de catre constructor,nu vor
fi omologate pentru circulatie.
(2)Vehiculele rutiere inmatriculate in Romania, care nu pot fi
identificate,nu pot obtine eliberarea sau modificarile in cartea de
identitate a vehiculului.
(3)Pentru identificarea vehiculelor rutiere in cazurile prevazute la
alin.(1)si (2),R.A.R.solicita expertizarea de catre serviciile
specializate ale Ministerului de Interne.”
13.Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
“Art.13.-
(1)La inmatriculare,detinatorii vehiculelor rutiere vor face dovada
certificarii autenticitatii vehiculelor sau a identificarii
acestora,dupa caz.
(2)Certificarea autenticitatii unui vehicul rutier reprezinta
atestarea de catre R.A.R.sau de catre reprezentantii autorizati ai
acestora a faptului ca vehiculul respectiv si principalele sale
elemente de identificare sunt originale si/sau nu au fost supuse
unor modificari neautorizate,precum si faptul ca documentele de
provenienta a vehiculului,eliberate de autoritatile competente
straine,sunt autentice. La certificarea autenticitatii se atesta si
faptul ca vehiculul nu est e reclamat ca fiind furat din tara sau
strainatate,la data solicitarii,potrivit bazelor de date la care
R.A.R.are acces.
(3)Identificarea unui vehicul rutier in vederea inmatricularii
acestuia se efectueaza de catre R.A.R.si consta i n verificarea si
atestarea identitatii vehiculului,in raport cu datele mentionate in
cartea de identitate a vehiculului,coroborate cu verificarea
conformitatii componentelor principale ale vehiculului cu numarul de
identificare a acestuia.
(4)Prevederile alin.(1)referitoare la certificarea autenticitatii nu
se aplica vehiculelor rutiere noi,care detin omologare de
tip,extindere de omologare de tip sau omologare individuala,iar cele
referitoare la identificare nu se aplica vehiculelor rutiere
noi,care detin omologare de tip sau extindere de omologare de tip.
(5)Pentru vehiculele rutiere aflate la prima inmatriculare in
Romania,certificarea autenticitatii sau identificarea este inclusa
in procedura de omologare individuala,dupa caz..6
(6)Certificarea autenticitatii unui vehicul rutier sau dovada de
identificare a acestuia este valabila timp de 30 de zile de la data
efectuarii acestora.”
14.Dupa articolul 13,se introduce articolul 13 1 cu urmatorul
cuprins:
“Art.13 1 .-
R.A.R.are acces la baza de date necesare, referitoare la evidenta
vehiculelor rutiere inmatriculate in tara sau in strainatate,pe baza
de protocoale incheiate cu detinatorii acestor baze de date.”
15.Articolul 14 se abroga.
16.Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
“Art.15.-
(1)Pe langa atributiile prevazute in Ordonanta Guvernului nr.44/1997
privind transporturile rutiere,aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr.105/2000 cu modificarile ulterioare,Ministerul
Lucrarilor Publice,Transporturilor si Locuintei, prin
R.A.R.,indeplineste urmatoarele atributii referitoare la omologarea
de tip:
a)controleaza,la solicitantul omologarii de tip, respectiv la
solicitantul extinderii omologarii de tip,conformitatea
caracteristicilor tehnice ale vehiculelor rutiere comercializate cu
tipul omologat pentru circulatie si retrage,in caz de
neconformitate, omologarea de tip;
b)impune solicitantilor de la lit.a)remedierea defectiunilor de
fabricatie constatate in mod repetat la mai multe vehi cul e r ut i
ere de acel asi t i p si care pun sau pot pune i n pericol siguranta
circulatiei sau protectia mediului.
(2)In functie de neconformitatile constatate,R.A.R. poate impune
solicitantilor omologarii de tip,respectiv a extinderii omologarii
de tip,masuri privind sistarea comercializarii si/sau retragerea
lotului respectiv de vehicule,cu interdictia comercializarii sau a
folosirii pana la remediere sau retragerea din circulatie a
vehiculelor.
(3)Cheltuielile datorate retragerii din circulatie,a remedierii
neconformitatilor si repunerii in circulatie a vehiculelor sau, dupa
caz,a lotului de vehicule,se suporta de catre solicitantii
omologarii de tip si a extinderii omologarii de tip.”.
17. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
“Art.16.-
(1)Cartile de identitate sunt si raman valabile pe toata durata
existentei vehiculului.
(2)La epuizarea spatiului destinat inscrierii caracteristicilor
tehnice ale vehiculului ori a datelor de identitate a
detinatorilor,R.A.R.este obligat sa elibereze un duplicat.
(3)Pentru situatii speciale,Ministerul Lucrarilor
Publice,Transporturilor si Locuintei poate aproba eliberarea
cartilor de identitate cu valabilitate limitata in timp,dar nu mai
mult de un an.”
18.Dupa articolul 16,se introduc articolele 16 1 şi 16 2 ,cu
urmatorul cuprins:
“Art.16 1- .
In cazul pierderii,furtului sau distrugerii cartii de identitate a
vehiculului,R.A.R.poate emite un duplicat la cartea de identitate,cu
avizul autoritatii competente care a efectuat inmatricularea.”
Art.16 2 .-
Pierderea,furtul sau distrugerea cartii de identitate a vehiculului
se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a.”
19.Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
“Art.17.-
(1)In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante,Ministerul Lucrarilor Publice Transporturilor si
Locuintei va emite reglementarile si normele tehnice privind
omologarea vehiculelor rutiere si eliberarea cartii de identitate a
acestora,in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din
Romania.
(2)Reglementarile si normele tehnice privind omologarea vehiculelor
rutiere,eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere si
certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere,in vederea admiterii
in circulatie pe drumurile publice din Romania se reactualizeaza de
catre Ministerul Lucrarilor Publice,Transporturilor si Locuintei si
se aproba prin ordin al ministrului,in termen de 60 de zile de la
data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a legii de aprobare
a prezentei ordonante. (3)Reglementarile,normele tehnice si
instructiunile prevazute la alin.(1)si (2)se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I,si se actualizeaza ori de cate ori
este nevoie..
(4)Instructiunile privind completarea cartii de identitate la
inmatricularea vehiculelor se reactualizeaza de catre Ministerul
Lucrarilor Publice,Transporturilor si Locuintei,Ministerul
Finantelor Publice si autoritatea competenta care efectueaza
inmatricularea si se aproba prin ordin comun al ministrului
lucrarilor publice,transporturilor si locuintei,ministrului
finantelor publice si ministrului autoritatii competente care
efectueaza inmatricularea,in termen de 60 de zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei,Partea I,a legii de
aprobare a prezentei ordonante.”
Art.II.-Prezenta lege intra in vigoare in termen de 60 de zile de la
publicarea ei in Monitorul Oficial al Romaniei,Partea I.
Art.III.-Ordonanta Guvernului nr.78/2000 privind omologarea
vehiculelor rutiere si eliberarea cartii de identitate a acestora,in
vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din
Romania,publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,Partea I,nr.412
din 30 august 2000, astfel cum a fost modificata si completata prin
prezenta lege,va fi republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei,Partea I,dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 24 aprilie
2003,cu respectarea prevederilor articolului 74 alineatul (2) din
Constitutia Romaniei.
p.PREŞEDINTELE SENATULUI
Alexandru Athanasiu
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 6
mai 2003,cu respectarea prevederilor articolului 74 alineatul (2)
din Constitutia Romaniei.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
Valer Dorneanu
Bucuresti,23 mai 2003
Nr.230